Ruimte en Water

Uitvoeren ruimtelijk beleid

Toelichting

Voor het faciliteren van de verstedelijking en het duurzaam verbinden van woongebieden en werklocaties is een duurzaam en samenhangend OV-systeem nodig. Het functioneren van dit OV-systeem wordt mede bepaald door de kwaliteit van de knopen (OV-knooppunten en de ketens). In het coalitieakkoord 2019-2023 is hiervoor een OV-fonds van € 20 miljoen beschikbaar gesteld. In 2020 is een bestedingsplan opgesteld over de inzet van middelen voor de periode tot en met 2023 en zijn projecten opgenomen die zich de komende tijd naar verwachting aandienen. Tot en met 2022 is jaarlijks € 5 miljoen begroot en in 2023 € 3 miljoen. De verwachting is dat het fonds in 2022 volledig is toegezegd. Doel is cofinanciering van projecten die een bijdrage leveren aan de verbetering van de OV-bereikbaarheid, het optimaliseren van de ketenreis (deur-tot-deur reis), efficient ruimtegebruik door het clusteren van functies rondom OV-knooppunten en/of het verbeteren van de kwaliteit van de leefomgeving in het (bus- of trein)stationsgebied. Dit bereiken we samen met partners en in afstemming met andere beleidstrajecten zoals onder andere Versnelling Woningbouw, Regionale afspraken werklocaties, Programma Fiets, Stedelijke Bereikbaarheid en het aanbesteden van busconcessies.
De provincie draagt in 2022 vanuit verschillende rollen bij, bij bovengenoemde doelen op het gebied van OV-knooppunten, Openbaar Vervoer en Ketenmobiliteit.
Kennis en onderzoek
De provincie werkt in 2022, al dan niet samen met partners, verder aan het (door)ontwikkelen van verschillende instrumenten ten behoeve van het programma OV-knooppunten, te vinden op het Kennisportaal OV-knooppunten . We geven hierbij uitvoering aan de datastrategie OV-knooppunten. In 2022 willen we de beschikbare data structureren in een dataplatform, in samenwerking met partners. Ook zullen we zoveel mogelijk interne en externe instrumenten en dashboards integreren in het Kennisportaal. De provincie doet daarnaast in 2022 verschillende onderzoeken zoals beschreven in de onderzoeksagenda van het programma. Ten slotte meet de provincie de voortgang van de programmadoelstellingen van OV-knooppunten in haar jaarlijkse Monitor OV-knooppunten.
In 2022 zal daarnaast uitvoering worden gegeven aan de onderzoeksagenda van het Regionaal OV Toekomstbeeld voor Noord-Holland en Flevoland (ROVT). Zoals nadere studies, uitwerkingen van varianten en het definiëren en uitwerken van maatregelen (conform onderzoeksagenda ROVT ).
Na het vaststellen van de focus Smart Mobility zal ook een verkenning naar MaaS en deelmobiliteit worden opgesteld. Hierin zal aandacht zijn voor de groeiende markt in deelproducten en hoe deze een toevoeging kunnen zijn voor de ketenreis.
Coördinerende en verbindende rol (samenwerking)
De provincie zet in op de uitvoering van de regionale ontwikkelstrategieën van zes corridors: de Zaancorridor, de Kennemerlijn, de Schipholcorridor, de Hoornse Lijn (Zaandam-Hoorn), de Gooicorridor en de Helderse Lijn. Deze strategieën maken onderdeel uit van de overkoepelende Regionale Ontwikkelagenda die samen met NS en met de regio’s in 2021 is opgesteld. Deze bevat maatregelen op het gebied van OV-bereikbaarheid, ketenmobiliteit en knooppuntontwikkeling. De Regionale Ontwikkelagenda zal in 2022 worden geëvalueerd en gemonitord. In 2022 zal ook een ontwikkelstrategie voor de Westfriese Lijn worden opgesteld.
Stimulerende rol
De provincie zal gemeenten ondersteunen met procesinstrumenten en kennis bij circa 26 knooppunten (OV-knooppunten (inclusief 4 buitenpoorten), P+R/mobiliteitshubs en busstations). Voor 4 van de 26 knooppunten verwacht de provincie een vraag om cofinanciering. Deze projecten zijn opgenomen als investeringsagenda in het Bestedingsplan OV-fonds, die jaarlijks wordt geëvalueerd en waar nodig geactualiseerd.
Veel van de bovengenoemde werkzaamheden hebben een samenhang met de begroting van mobiliteit, Zie ook 4.1.1.

Effectindicatoren 3.2.1

Toelichting

Woningbouw per jaar binnen 1.200 meter  van OV-knooppunten, weergeven in % van totale nieuwbouw
Bron: Provincie Noord-Holland

Toelichting

Plancapaciteit woningbouw binnen 1.200 meter van OV-knooppunten, weergeven in aantallen woningen. Van de totale plancapaciteit (428.300 woningen) is 40% binnen 1.200 meter gepland en 65% binnen 10 minuten fietsen. Hierbij gelden de volgende disclaimers:

  • Het programma heeft bijgedragen, maar er is meer van invloed op de ontwikkeling van OV-knooppunten;
  • De cijfers zijn een gemiddelde voor heel Noord-Holland. Er zijn lokale en regionale verschillen.
  •  Het streven van 50% van de nieuwbouw binnen 1200 meter gaat over de destijds vastgestelde woningbehoefte van 240.000 woningen tot 2040 (Vraaggestuurd bouwen, Companen, 2012).

Bron: Provincie Noord-Holland

Toelichting
Aantal arbeidsplaatsen rondom OV-knooppunten uitgedrukt per gehanteerd bereik zijnde 300m, 1200m en 10 minuten fietsen
Bron: Provincie Noord-Holland

Voor meer gedetailleerde informatie over bovenstaande indicatoren verwijzen wij naar de monitor OV knooppunten 2018-2019

Deze pagina is gebouwd op 11/11/2021 10:07:58 met de export van 11/11/2021 09:52:27