Economisch herstel en duurzaamheid

Economisch herstel en duurzaamheid bevorderen

Toelichting

Particuliere woningeigenaren

Eind 2021 en overlopend naar 2022 zullen wij maatregelen nemen gericht op het ontzorgen van de eigenaar-bewoners bij het verduurzamen van de woning en de rol van de energieloketten en het verbeteren van de klantreis.
Uit het onderzoek naar het financieel instrumentarium dat PNH zou kunnen toevoegen om de verduurzaming eigenaar-bewoners te ondersteunen komt naar voren dat het verhogen van de conversie van "geïnteresseerd naar geïnvesteerd" omhoog moet. Dat kan door het faciliteren van de klantreis tot het investeringsbesluit met een energiemakelaar, die aansluit op energieloketten. Deze energiemakelaar helpt vanaf advies tot beoordeling aanbiedingen en zorgt voor een verbeterde aansluiting van de klantreis op de individuele situatie.
Een tweede instrument waarmee wij de conversie willen verhogen is de Noord-Hollandse EnergiebespaarGarantie, dit kan op termijn helpen investeringsbesluiten te financieren. Het betreft een garantie op energieprestatie van duurzaamheidsmaatregelen waardoor de eigenaarbewoner zekerheid krijgen ten aanzien van het terugverdienen van de investering. Aanbieding via de hypotheekverstrekkers, in lijn met NHG. Door het garantie-instrument is een flinke "multiplier" op de middelen mogelijk. Dit financiele instrument kan revolverend ingezet worden. Het vergt wel aandacht en ontwikkelingstijd. Concept en uitvoering in essentie eenvoudig, techniek van koppeling met hypotheekverstrekkers en regelgeving mogelijk uitdagend. Operationalisering vergt nader onderzoek op het gebied van juridische haalbaarheid, wenselijkheid vanuit de hypotheekverschaffers, inrichting van het instrument en de mate waarin de koppeling met woonlastenneutraliteit aangeboden wordt.
De grote onzekerheid in dit instrument zit hem in de mate waarin de garantie ingeroepen wordt omdat woonlastenneutraliteit niet gerealiseerd wordt.

Corporaties
De bestaande regeling loopt door tot 1 oktober 2024. Met deze regeling stimuleren wij de samenwerking tussen corporaties om de markt uit te dagen de renovatiekosten te verlagen door het behalen van schaalvoordelen en innovatie. Voor 2022 wordt geen aanvulling op de regeling voorzien.

Bedrijventerreinen
Eind 2021 overlopend naar 2022 onderzoeken wij of een vorm van garantstelling als financieel instrument bijdraagt aan verduurzamingsmaatregelen op bedrijventerreinen.
Ondernemers missen door de coronacrisis financiële slagkracht om de verduurzaming echt op gang te houden. Op bedrijventerreinen worden ook vaak grotere ontwikkelingen op het gebied van de energietransitie, circulaire economie en digitale economie opgezet. Een goed voorbeeld is het oprichten van een energiecoöperatie, het opzetten van een smart grid, de aanleg en werking van lokale/regionale energiebedrijven. Om deze processen in werking te zetten, hebben ondernemers en ondernemersverenigingen vaak een garantstelling nodig van een betrouwbare partij om de financiering rond te krijgen. De provincie wil dit stimuleren en onderzoekt welk financieel instrument geschikt is om grote, collectieve en regionale projecten voldoende zekerheid te geven zodat deze worden opgestart. Een vorm van garantstelling wordt onderzocht als mogelijk financieel instrument.

Maatschappelijk vastgoed
Het ontzorgingsprogramma om eigenaren te mobiliseren en te ondersteunen bij het verduurzamen van het maatschappelijke vastgoed is voor de zomer van 2021 gestart. Voor 2022 zullen wij op basis van de gesprekken en ervaringen een regeling opstellen om conversie naar fysieke maatregelen te stimuleren. Wij zullen ook nagaan of verbreding van de doelgroep realistisch is.

Maatschappelijke sector
De verscheidenheid van de maatschappelijke sector is groot en samen met gemeenten hebben we de uitvoeringsregeling Versterken maatschappelijke sector voorbereid en opengesteld vanaf 1 augustus 2021. In de uitvoering van de regeling hebben we een knip aangebracht in het subsidieplafond. Wij zullen in de zomer van 2022 een evaluatie uitvoeren op basis daarvan besluiten over het voortzetten van de regeling en de resterende middelen.

Cultuursector

Doel is de culturele instellingen te helpen om nieuw aanbod en innovatieve verdienmodellen te ontwikkelen en langdurig herstel van de sector en in de keten te bevorderen. Eind 2021 en overlopend in 2022 krijgen twee regelingen vorm. Een regeling bedoeld ter ondersteuning van culturele organisaties bij het produceren en het ontwikkelen van nieuwe producties en activiteiten. Dit resulteert in nieuwe programmering, het stimuleert nieuwe werkwijzen, verbreed het publieksbereik en het ondersteunt ontwikkelen van nieuwe verdienmodellen. Het heeft effect op de hele keten, waaronder de individuele makers. De regeling biedt ruimte aan experiment.
De andere regeling richt zich op ondersteuning van nieuwe, ook sectoroverstijgende, lokale en regionale samenwerkingen en die resulteren in nieuwe verdienmodellen. Dit betreft niet alleen samenwerking tussen gelijksoortige organisaties maar ook geografische spreiding, cross-disciplinaire en cross-sectorale samenwerking.
Beide regelingen richten zich op klein en middelgrote culturele en erfgoedorganisaties.

Versterking arbeidsmarkt technieksector

Brancheorganisaties, Rijk en lokale overheden werken samen om mensen te leren met nieuwe technieken te werken door om- en bijscholing, intersectorale mobiliteit en versterken MBO-campussen. In 2022 zullen de maatregelen uit 2021 naar verwachting nog doorwerken. Het  betreft intensiveren van ondersteuning MKB bij digitale aanpassingen, het leren van digitale skills en innovatieve toepassingen vergroten
Reserve Economisch herstel en duurzaamheid
Het fonds van € 100 miljoen heeft vorm gekregen in de vorm van de reserve Economisch herstel en duurzaamheid waarin bij deze eerste begrotingswijziging € 100 miljoen wordt gestort. Voor 2022 is € 17,4 miljoen aan uitgaven vanuit deze reserve begroot.

Deze pagina is gebouwd op 11/11/2021 10:07:58 met de export van 11/11/2021 09:52:27