Bereikbaarheid

Gebruik infrastructurele netwerken optimaliseren

Toelichting

Door middel van activiteiten op het gebied van netwerkmanagement en verkeerskundig beheer optimaliseert de provincie de doorvaart voor de scheepvaart, openbaar vervoer, fiets en wegverkeer (inclusief logistiek verkeer). Deze activiteiten bestaan uit een samenspel van een aantal dagelijks uit te voeren activiteiten waaronder:

  • Verkeersmanagement op de vaarweg : met de 'Blauwe Golf' wordt het optimum gezocht tussen doorvaart voor de scheepvaart en de hinder door brugopeningen voor het wegverkeer. Per november 2020 is de regie van brug en sluisbediening opnieuw in handen van de provincie gekomen, inclusief de operators voor de bediencentrale voor brug- en sluisbediening . De provincie Noord-Holland blijft het vervoer over water stimuleren. Door meer bruggen en sluizen vanuit de bediencentrale in Heerhugowaard op afstand te bedienen kunnen bedientijden uitgebreid worden en kan gebruik gemaakt worden van corridor- en trajectbenadering. Dit leidt tot een betere doorstroming van zowel de scheepvaart als het verkeer op de weg. Inmiddels zijn 12 bruggen op de bediencentrale aangesloten en is het de ambitie om vanaf 2022 28 bruggen en sluizen op de bediencentrale aan te sluiten.  
  • Verkeersmanagement op de weg: d e verkeerscentrale Hoofddorp observeert het verkeer met camera’s en door lussen in de weg. De verkeerscentrale past waar nodig groentijden aan en gebruikt vooraf vastgestelde regelscenario’s in geval van incidenten of filevorming. Hiervoor wordt nauw samengewerkt met de provinciale weginspecteurs en andere wegbeheerders zoals gemeenten en Rijkswaterstaat. De verkeerskundige werking van ieder provinciaal verkeerslicht wordt elke drie jaar doorgelicht en bijgesteld. Het in 2021 vastgestelde prioriteitskader voor de regeling van verkeerslichten geeft de mogelijkheid om per kruispunt aan te geven wat de belangrijkste modaliteit is en welke richtingen voorrang moeten krijgen. Hierbij is ook nadrukkelijk de fiets en het vrachtverkeer betrokken.
  • Afstemmen van werkzaamheden en evenementen: verkeersmaatregelen die een aanzienlijke invloed hebben op de doorstroming stemt de provincie vooraf af binnen het samenwerkingsverband van alle (vaar)wegbeheerders in Noord-Holland. Daarnaast geeft de provincie vergunningen en ontheffingen af voor werkzaamheden aan de (vaar)weg, evenementen en exceptionele vaartransporten. Ook adviseert de provincie de RDW bij exceptionele transporten over de weg.
  • Incidentmanagement: de weginspecteurs van de provincie staan dagelijks klaar voor een vlotte en veilige doorstroming op de provinciale wegen. Incidentmanagement speelt hierbij een belangrijke rol. Dit behelst het geheel aan maatregelen die er voor moeten zorgen de weg zo snel mogelijk vrij te maken voor het verkeer nadat een pech- of ongeval heeft plaatsgevonden.
  • Gladheidsbestrijding: Veiligheid op de weg in de wintermaanden is van groot belang. Zodra er gladheid verwacht wordt, staan de gladheidsbestrijders paraat om de weg op te gaan, ook midden in de nacht. De vele tonnen zout die we gebruiken voor de gladheidbestrijding zijn echter slecht voor het milieu. Mede om deze gebiedsvreemde mineralen te verminderen is in 2018 gestart met de pilot Grass2grit waarbij de gladheid wordt bestreden met dooimiddel gemaakt van sap uit bermgras. Dit project wordt voor 60% gefinancierd door middel van een Europese Life subsidie.
Deze pagina is gebouwd op 11/11/2021 10:07:58 met de export van 11/11/2021 09:52:27