Onze rol
De provincie is opdrachtgever (concessieverlener) voor het openbaar vervoer in de regio’s Noord-Holland Noord, Haarlem-IJmond en Gooi en Vechtstreek. Goed openbaar vervoer is een essentiële voorwaarde om de provincie de komende decennia bereikbaar en leefbaar te houden en de economie verder te laten groeien. Goed openbaar vervoer houdt regio’s aantrekkelijk om te wonen, te werken, te leren, te ondernemen en te bezoeken.
Samenwerkingspartners
Belangrijke samenwerkingspartners zijn andere opdrachtgevers voor het openbaar vervoer (vertegenwoordigd in het DOVA), de Vervoerregio Amsterdam, gemeenten, belangenorganisaties, buurtbusverenigingen en natuurlijk de reizigers.
Prioriteiten
De belangrijkste prioriteiten voor 2022 zijn:
- De gevolgen van de coronacrisis in het OV zo goed mogelijk opvangen door het opstellen en uitvoeren van het transitieplan Openbaar Vervoer.
- De implementatie van de 2 de fase (lijnennet) en 100% Zero Emissie bussen in de concessie Gooi en Vechtstreek.
- De nieuwe dienstregeling invoeren in de concessies Haarlem-IJmond en Noord-Holland Noord in 2022.
- Verduurzaming van het openbaar vervoer, zoals is vastgelegd in het Bestuursakkoord Zero Emissie Regionaal Openbaar Vervoer per Bus (Bestuursakkoord ZE 15 april 2016). Hierin hebben de regionale vervoersautoriteiten (provincies en vervoerregio’s) met het Rijk afspraken gemaakt over het tijdspad verduurzamen OV tot 2030.
Omgevingsfactoren
- Vervoerders hebben het zwaar als gevolg van de gevolgen van de coronacrisis. De impact op onze samenleving is groot en de impact op het toekomstig OV-gebruik op korte en lange termijn is nog niet te overzien. De provincie houdt deze ontwikkelingen nauwlettend in de gaten. Zolang het OV-gebruik niet terug is op het niveau van voor de coronacrisis, is steun van de rijksoverheid onontbeerlijk om grootschalige afschaling van het OV-aanbod te voorkomen. Samen met onze vervoerder en de andere opdrachtgevers in het OV werken we hard aan het terugwinnen van het vertrouwen bij de reizigers in het OV. Gelijktijdig zorgen we dat er sprake is en blijft van een financieel gezonde sector. Dat doen we door uitvoering te geven aan het gezamenlijk opgestelde Transitieplan Openbaar Vervoer 2021-2025.
- Ontwikkeling van de dienstregeling op het Spoor en in naburige concessies.