Bereikbaarheid

Mobiliteitsbeleid en -strategie opstellen en uitvoeren

Toelichting

Het Perspectief Mobiliteit geeft een overzicht van het beleid van de provincie op het gebied van Mobiliteit en de samenhang daartussen. Het is een uitwerking van de Omgevingsvisie NH 2050 en aangevuld met beleid dat samen met partners (onder meer in MRA-verband) is ontwikkeld. Het Perspectief Mobiliteit legt ook de verbinding met andere opgaven zoals verstedelijking, energietransitie en klimaat. Daarmee is het perspectief de kapstok voor het uitwerken van het beleid naar strategische agenda’s en vervolgens uitvoeringsprogramma’s met samenhangende maatregelen en projecten. Dit doen we samen met de regio's. In 2022 richten wij ons voornamelijk op de volgende samenwerkingsverbanden:

  • Duurzaam bereikbare verstedelijking MRA: Samen Bouwen aan Bereikbaarheid (SBaB).
  • Duurzame mobiliteit: Regionaal Mobiliteitsprogramma (RMP).
  • Opschalen OV-netwerken: Regionaal Openbaar Vervoer Toekomstbeeld (ROVT).
  • Opschalen fietsnetwerken: Nationaal Toekomstbeeld Fiets (NTF) en Regionaal Toekomstbeeld Fiets (RTF).
  • Bevorderen actieve mobiliteit: Actieagenda Actieve Mobiliteit (AAM).

Voor het samenwerkingsprogramma SBaB werken wij in 2022 aan:

  • de voorbereiding van de formele startbeslissing voor het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp.
  • het opstellen van een Multimodaal Toekomstbeeld.
  • het opstellen van een ontwikkelstrategie voor de Amsterdam Bay Area.
  • een onderzoek naar een herontwerp van het hoofdwegenet rondom Amsterdam.  
  • de realisatie van slimme, duurzame en veilige mobiliteit via het uitvoeringsprogramma SBaB 2021-2023 (onder andere minder verkeershinder, mobiliteitsmanagement en werkgeversaanpak).

Het uitvoeringsprogramma SBaB wordt gevoed met maatregelen uit het RMP Noord-Holland en Flevoland. Ten slotte is in SBAB afgesproken om in 2022 maatregelen uit te werken voor het versnellen van de woningbouw (in het kader van Bereikbare Steden) en het bereiken van de doelen uit het klimaatakkoord (in het kader van het RMP). Deze maatregelen zullen de komende jaren worden meegenomen in de toekomstige uitvoeringsagenda’s ter voorbereiding op het Bestuurlijk Overleg (BO) MIRT.
Samen met de regionale partners werken wij binnen onze verantwoordelijkheden enkele voorstellen uit die zijn opgenomen in het ROVT, waarbij voor de aansturing en besluitvorming gebruik wordt gemaakt van de structuren van SBaB en het Platform Mobiliteit. De voorstellen in het ROVT zijn ontwikkeld vanuit een integrale blik op het OV-netwerk (alle treinen, metro’s, trams en bussen). In het multimodaal toekomstbeeld van SBaB vindt vervolgens afstemming plaats met de andere modaliteiten, zoals voet, fiets en (vracht)auto’s.
In het nieuwe NTF worden tussen Rijk en regio afspraken gemaakt over structurele investeringen in fietsprojecten. De regionale uitwerking hiervan wordt opgenomen in het RTF. Tot slot kan hier de AAM 2022-2027 worden genoemd, dat het kader vormt voor alle mobiliteit die een actieve inspanning vraagt van de burger, zoals lopen en fietsen. Onder deze paraplu worden programma’s ontwikkeld met maatregelen en projecten voor het bevorderen van de actieve mobiliteit.

In 2022:

  • ligt de focus in het ROVT op studies naar de busverbinding HOV Hoorn-Medemblik/Wervershoof, sternet Alkmaar/Heerhugowaard en de uitwerking van de corridor Haarlem-Schiphol-Amsterdam;
  •  werken we samen met de partners aan een gezamenlijke uitvoerings- en financieringsstrategie voor het NTF en RTF;
  • stellen we een financieringsstrategie op, om alle langjarige ambities op het gebied van mobiliteit (voor alle modaliteiten en thema’s) te kunnen bekostigen.;
  • stellen we de agenda slimme en schone logistiek op. Hierin maken we concreet op welke wijze de transitie van het vervoer van goederen duurzamer gemaakt kan worden, met als doel om een bijdrage te leveren aan zowel de klimaatopgave, het vraagstuk van stadsdistributie voor autoluwe steden en de economie.
Deze pagina is gebouwd op 11/11/2021 10:07:58 met de export van 11/11/2021 09:52:27