Bereikbaarheid

Mobiliteitsbeleid en -strategie opstellen en uitvoeren

Toelichting

In 2022 gaan we verder met de (voorbereiding en de) uitvoering van de maatregelen van het Regionaal Mobiliteitsprogramma (RMP) Noord-Holland en Flevoland. Hierin worden aanvullende maatregelen opgesteld die de CO 2 -uitstoot van mobiliteit terug kunnen dringen, zodat ook de CO 2 -emissieverhogende activiteiten gecompenseerd kunnen worden en een bijdrage kan worden geleverd aan de klimaatdoelen uit het Klimaatakkoord.
We starten met de uitvoering van de in 2021 samen met de drie regio’s opgestelde Regionale Uitvoeringsprogramma’s Verkeersveiligheid. Voor de verkeersveiligheidsprojecten maken we indien mogelijk gebruik van de rijkssubsidie SPV2030.
De uitvoering van projecten uit het programma OV-Knooppunten en Ketenaanpak wordt vervolgd, zie ook operationeel doel 3.4.1. Voor de ketenaanpak vervolgen we het onderzoek naar investeringen OV-knooppunten ter verbetering van OV-verbinding Hilversum-Huizen-Amsterdam Zuid.
In 2022 starten we met de uitvoering van de Actieagenda Actieve Mobiliteit 2022-2027. Hierin zijn de opgaven opgenomen waar de provincie de komende jaren aan werkt ter bevordering van de actieve mobiliteit (onder andere fietsen en wandelen). De regionale inbreng in het NTF maakt onderdeel uit van de actieagenda, met een intensivering van de inzet op doorfietsroutes, recreatieve routes en fietsparkeren bij OV-knooppunten. We zetten de in 2021 vernieuwde en gecombineerde subsidieregeling voor verkeersveiligheid en fietsbereikbaarheid voort. Vanuit actieve mobiliteit dragen we € 5 miljoen bij aan deze regeling. Voor voorbereiding van fietsprojecten en onderzoek stellen we € 200.000,- beschikbaar. Dit gebeurt in nauwe samenhang met de subsidieregelingen voor verkeersveiligheid en recreatieve verbindingen.
Tot en met 2022 zijn de uitgaven hoger dan in de daaropvolgende jaren. Dat komt door de uitkering van incidentele subsidies voor de Terminal van het project Zuidasdok (in 2022 €29 miljoen) en fietssubsidies (€ 5 miljoen). Vanaf 2023 vervallen deze incidentele subsidies en resteren voornamelijk de subsidie uitgaven voor kleine infrastructuur en gedragsbeïnvloeding. Daarnaast dragen we € 6,25 miljoen per jaar bij aan OV SAAL (afkorting voor Openbaar Vervoer Schiphol Amsterdam Almere Lelystad).
De provincie geeft uitvoering aan het plaatsen van laadinfrastructuur, via het samenwerkingsprogramma MRA-Elektrisch. Doel hierbij is om in de periode 2020-2024 20.000 laadpunten te plaatsen in de provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht. In 2022 verwachten wij 2000 nieuwe laadpunten te plaatsen, waarvan 1200 in de provincie Noord-Holland;

Wij gaan samen met NS en de regio’s aan de slag met acties uit de Regionale Ontwikkelagenda voor het spoor (voor Noord-Holland boven Noordzeekanaal). De OV- en ketenaanpak die we hiervoor hanteren, wordt uitgewerkt in drie richtingen: netwerken, knopen en vervoer. Hierbij wordt de afstemming met het Multimodaal Toekomstbeeld van SBaB en het ROVT gezocht.

Deze pagina is gebouwd op 11/11/2021 10:07:58 met de export van 11/11/2021 09:52:27